Teamgym 2010

För tre veckor sen var det Em i truppgymnastik på hemmaplan i Sverige, rättare sagt i Malmö. Nu i efterhand kan man hitta en del klipp på YouTube på en del av lagen.

Precis som man kan förvänta sig av ett EM visas en del riktigt grymma och coola volter med full kontroll och utstrålning. Som förväntat är det också de nordiska länderna Sverige, Danmark och Island som har övertaget i de flesta klasser. Därefter kommer Norge och Finland och längst ner på resultatlistan finner man de länder såsom England, Spanien, Frankrike och Tjeckien.


Nyfiken som jag är klickar jag mig in på ett klipp från Tjeckien. Helt plötsligt blir jag bara förvirrad.. Är de där killarna verkligen seriösa eller driver de bara!? De flesta är okontrollerade, har ingen teknik och lite halvt livsfarliga. Det är ju nästan så att man blir mörkrädd. Ändå kan man inte låta bli att kolla, just för att det är så galet konstigt.

Tjeckien - Tumbling
¨
Första gymnasten - Vad håller han på med?
Efter första varvet - Snubbel på tumblingen, hihi!
Sista gymnasten på sista varvet - man vill bara blunda och hoppas att han landar utan skador!

Om de, som är mest troligt, faktiskt är seriösa så är det lite synd om dem faktiskt. Publiken skrattar åt dem, och inte för att jag kan säga annat själv. Men det var inte det där man hade förväntat sig att se.  Det är ju positivt att sporten växer, och att fler länder deltar i mästerskapen. Däremot så var det där nästan farligt läskigt ibland..

För att jämföra lite med vinnarlaget i herrklassen. Danmark på tumbling.
Vad ska man säga förutom att de är så otroligt grymma!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0